onsdag 7. januar 2015

Garnanmeldelse (og sammenlikning)

Shetland soft fra Malsen og Mor har i flere år vært favorittgarnet mitt. Det er arbeidshesten, den som jeg kan bruke til alt. Enkel tråd eller dobbel, sammen med andre garn eller alene. Fargene er nydelig melerte, og det beste av alt er magien som skjer i vask, da spinneoljen skylles ut, og garnet virkelig blomstrer og puffer seg opp. Votter, vester, jakker, gensre, ulltøy til barnehagen- denne duger over alt! (Hadde det vært sosialt akseptert å bygge hus av garn hadde jeg gjort det. Av dette garnet.)

Bilde lånt fra malsenogmor.com



Skuffelsen var igrunn stor da Malsen og mor sluttet å føre dette garnet (De selger ut restlageret, løp og kjøp!), men istedet en vasket versjon. Etter min mening blassere i fargene, men desto mykere og deiligere å strikke med, ja rent himmelsk! De oppfører seg litt ulikt i vask. Den vaskede versjonen av Shetland soft kommer uten spinneoljen (og lukter dermed mindre), og puffer seg ikke opp i vask. Jeg valgte å hive plagget i tørketrommelen noen minutter for å tove det pittepittelitt, slik at det ble litt tettere.

Bilde lånt fra malsenogmor.com

Konklusjonen: Den uvaskede versjonen er fremdeles favoritten, mens den uvaskede kommer inn på topp 10, kanskje først og fremst som følgetråd, eller til barnestrikk på små pinner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Maskepigen takker og bukker for kommentarer!